Verkkosivuston sisältö on tärkein yksittäinen asia sivuston näkyvyyteen hakukoneissa. Google, joka on maailman käytetyin hakukone, haluaa näyttää käyttäjälleen vain relevanttia tietoa heidän haun perusteella. Haun vaiheessa, jos sivustosi sisältö on relevanttia hakusanojen perusteella, voi Google esittää tätä sisältöä hakijalle. Mutta miten Google lukee sivustosi sisältöä ja miten sitä voi optimoida?
Jos olet tilanteessa, että et löydä ollenkaan sivustoasi Googlesta voit kokeilla seuraavaa kikkaa. Googlaa "site:omasivu.fi" eli oman verkkotunnuksen eteen laitat "site:". Tämä kertoo Googlelle, että haluat etsiä vain tietyn verkkotunnuksen sivuja. Jos Google haussa ei tule mitään tuloksia tarkoittaa tämä sitä, että Google ei ole vielä indeksöinyt tai toisin sanoen havainnut sivujasi. Voit auttaa Googlea havaitsemaan sivusi nopeammin jakamalla sivustoasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jotta sivut saavat käyttäjiä. Toinen tapa on lähettää Googlelle verkkosivujen sivustokartta. Sivukartan voit lähettää Googlelle Search Consolen kautta kohdassa "sitemap".
Pidetään asia simppelinä, tässä on kaikki asiat mitä sinun tarvitsee tietää. Mieti miten haluat löytyä. Muista kuitenkin, että jokainen ihminen hakee tietoa netistä eri tavoin. Jotkin ihmiset kirjoittavat hakuun kysymyksen, jotkut esimerkiksi suoraan palvelun mitä etsivät, jonkin taas hakevat asioita oman sijainnin kautta. Jos 100 ihmiseltä kysyttäisiin miten he hakevat lähintä jäätelökioskia netistä tulisi monia vähän erilaisia vastauksia. Kun tiedät sanat tai sanoja millä haluat löytyä niin sinun täytyy käyttää niitä sisällössäsi. Ei välttämättä kokoajan, mutta ainakin paikoissa kuten sivuston hakukoneotsikko (tittle) ja sivuston ensimmäinen iso otsikko (h1). Jos haluat näkyä hakukoneessa avainsanalla "Hieroja Helsinki" sinulla täytyy olla sivustosi otsikoissa ja sisältötekstissä sanoja "Hieroja" JA "Helsinki". Et voi vain puhua hieronnasta, sillä Google on tietokone eikä ymmärrä jos et selkeästi kerro, että toimit Helsingissä.
Pidättele yhdessä avainsanassa per sivusto. Valitse yksi avainsana millä haluat näkyä ja keskity siihen. Rakenna sisältösi sen yhden avainsanan ympärille. Jos haluat voittaa kilpailijat kyseisellä avainsanalla täytyy sinun tehdä enemmän ja parempaa sisältöä. Jos haluat lisätä näkyvyyttä sivustollesi useammalla avainsanalla niin silloin tehdään ländäreitä niitä sanoja varten. Ländäri eli "landing page" on sivusto, joka on tarkoitettu löydettäväksi vain Googlesta ja vain tietyllä avainsanalla. Ländärit toimii verkkosivustosi lisänä ja tekemällä ländäreitä voidaan tavoittaa enemmän asiakkaita. Tämä on yksi asia mitä tehdään esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa kun halutaan kasvattaa verkkosivuston näkyvyyttä. Jos haluat lukea lisää hakukoneoptimoinnista niin voit lukea täältä "hakukoneoptimointia yritykselle".
Sivuston nopeus on yksi asioista mikä voi olla hyvinkin helppo ja nopea tapa parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneessa. On paljon asioista mitä voi tehdä ja mitkä vaikuttaa verkkosivuston nopeuteen, mutta ensimmäisenä suosittelen syöttämään sivustosi osoitteen Google PageSpeed Insights. Tämä Googlen työkalu antaa sinulle selkeitä ohjeita siitä miten voit kehittää sivustosi nopeutta. Työkalu antaa ohjeet järjestyksessä minkä korjaaminen vaikuttaisi eniten sivustosi nopeuteen. Käy ohjeet läpi ja tee vaadittavat muutokset järjestyksessä jos haluat mahdollisimman nopeat vaikutukset.
Pyri alustavasti pitämään sivustosi kaikki mittarit vihreillä. Tämän sanottua aina voi parantaa sivustoa. Myös sivuston kasvaessa täytyy tehdä töitä, jotta voidaan nopeus ja muuta mittarit pitää mahdollisimman hyvänä.
Sivuston nopeudessa tärkeimmät tekijät ovat:
Kerron tarkemmin näistä asioista blogissani "5 tärkeintä tekijää, joilla on merkitystä verkkosivuston nopeudelle". Lyhyesti varmista, että pienennät kaikki tiedostot mahdollisimman pieneen kokoon, jotta sivusto latautuu mahdollisimman nopeasti. Palvelin kannattaa valita paikasta, jossa sinun asiakkaasi ovat. Jos haluat palvelimet ympärimaailmaa käytä esimerkiksi Amazonin palvelimia. Tämä sivusto käyttää Amazonin palvelimia, jotka ovat nopeita ja sijainti määräytyy käyttäjän mukaan. Sisällönhallintajärjestelmää kannattaa miettiä tarkkaan. Useat sivut ovat tehty WordPressillä, mutta läheskään joka kerta se ei ole paras vaihtoehto. WordPress voi olla erittäin nopea, mutta jos lisäosia ei osata käyttää oikein voi sivustoista tulla todella hitaat. Caching-teknologioita kannattaa harkita varsinkin jos sinulla on verkkokauppa, jonka nopeutta haluat parantaa.
Mobiililaitteen yhteensopivuus verkkosivustoissa on todella tärkeää, koska Google näyttää puhelimen Google hauissa vain semmoisia sivustoja, jotka ovat mobiili ystävällisiä. Tämänkin on vain tapa palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla näyttämällä heille vain sisältöä mikä sopii heidän valitsemaan laitteeseen. Noin 63% maailman Google hauista tulee mobiililaitteista ja se luku kasvaa vain jokainen vuosi. Kuten muuhunkin niin tähänkin löytyy Googlelta oma työkalu mitä voit hyödyntää Google Mobile-Friendly Test. Jos sivustosi ei ole mobiili ystävällinen työkalun mielestä niin kannattaa heti korjata tilanne. Jos et osaa itse korjata sivustosi mobiili yhteensopivuutta ota yhteyttä verkkosivuston tekijään.
Kun olet hankkimassa yrityksellesi verkkosivuja kannattaa varmistaa se, että varmasti saat responsiiviset sivut. Jos sivusi ei ole mobiililaitteisiin yhteensopiva voit menettää myös brändisi uskottavuutta. 57% internetin käyttäjistä kertoo ettei suosittelisi yritystä jolla on huonosti suunnitellut sivustot puhelimelle. Myös 85% aikuisista sanoo, että verkkosivustojen pitäisi olla paremmat tai yhtä hyvät mobiililla kuin tietokoneella.
Tässä esimerkki ei responsiivisestä sivustosta:
Tässä esimerkki tästä sivustosta, joka on responsiivinen:
Huonosti suunnitellusta sivustosta on puhelimella esimerkiksi vaikea lukea tekstejä. Itse en ainakaan viettäisi sekuntiakaan ylemmän esimerkin sivustolla.
Sisältöä kannattaa päivittää säännöllisesti, jotta käyttäjät löytävät aina uutta ja kiinnostavaa luettavaa. Kuinka usein sisältöä tulisi päivittää, riippuu sivuston tarkoituksesta ja aiheesta. Jos sinulla on esimerkiksi yrityksen verkkosivut missä esittelen yritystäsi ei sisältöä tarvitse päivittää niin usein. Pidä kuitenkin aina huolta, että sivuston tiedot ovat ajantasaisia ja sivusto näyttää visuaalisesti houkuttelevalta. Jos sinulla on sivustollasi uutis- tai blogisivusto kannattaa sisältöä päivittää usein joskus jopa päivittäin. Tämä pitää käyttäjiä mielenkiintoa yllä ja sivustosi saa jatkuvasti sekä tasaisesti kävijöitä. Sivuston päivittäminen kertoo Googlelle, että sivustosi ja yrityksesi on aktiivinen. Jos Google havaitsee epäaktiivisuutta yrityksesi sivuilta voi nämä sivut laskea todella paljon hakutuloksissa.
Voit parantaa verkkosivuston näkyvyyttä rakentamalla ja vaihtamalla linkkejä. Linkkejä voi rakentaa esimerkiksi vaihtamalla niitä kavereiden kanssa, mutta jos ne eivät ole sinun alaasi liittyviä laadukkaita linkkejä ei niistä välttämättä ole mitään hyötyä. Joistakin linkeistä voi olla jopa haittaa, mutta jos sinulla ei ole todella isot verkkosivut ja tuhansia kävijöitä niin en olisi huolissani niistä. Voit kerätä laadukkaita linkkejä katsomalla missä kilpailijoillasi on linkkejä. Voit käyttää tässä työkaluja kuten Semrush tai Ahrefs. Nämä työkalut ovat maksullisia, mutta erittäin tarpeellisia hakukoneoptimointia varten. Voit käyttää työkaluja katsomaan kilpailijoittesi linkkejä. Parhaimmat linkit todennäköisesti voisi myös antaa linkin sinun sivustollesi. Joskus parhaimmat linkit voivat olla blogeja johon voidaan tehdä vierailijapostaus. Kirjoita heille blogi jossa linkkaat myös omille sivuillesi. Muista myös tehdä yrityksellesi kaikkiin ilmaisiin sosiaalisiin medioihin sivut. Linkkaa verkkosivustosi some tileilläsi.
Google My Business profiilin ylläpitäminen voi parantaa verkkosivuston näkyvyyttä paikkakunnilla, jossa yrityksesi toimii. Jos sinulla on yritys joka toimii pelkästään tietyllä paikkakunnalla esimerkiksi Helsinki kannattaa GMB profiilia ylläpitää aktiivisesti. Jos yrityksesi on hyvin paikkakunta riippuvainen esimerkiksi kivijalkakauppa, jolla ei ole verkkokauppaa paras tapa kehittää toimintaa verkossa on Google My Business. Postaa GMB palveluun kuvia, yrityksen tietoja, aukioloja ja palveluita. Palvelussa tärkeintä on pysyä jatkuvasti ajan tasalla, mutta suosittelen myös kehittämään profiilia. Kerää mahdollisimman paljon arvosteluja profiiliin. Arvostelut auttavat Googlea havaitsemaan yrityksesi ja jos arvosteluja tulee tasaisella tahdilla Google huomaa, että olet aktiivinen ja ajankohtainen yritys paikkakunnalla. Tämä vaikuttaa sijoitukseesi kun toimialaasi liittyvää palvelua googlataan.
Google My Business -profiilissa kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:
Sivuston kuvien optimointi voi vaikuttaa verkkosivustosi näkyvyyteen hakukoneissa. Iso osa Googlen hauista on kuvahakuja. Optimoi kuvat niin, että kuvan nimi ja alt text eli kuvan lyhyt kuvaus sisältää avainsanoja millä haluat näkyä Googlessa. Älä laita verkkosivustollesi kuvaa jonka nimi on "123.jpg" anna kuvalle nimi, joka sisältää verkkosivun avainsanoja esimerkiksi helsinkiläinen hieroja voisi laittaa etusivulle kuvan nimeltä "Hieronta-Helsinki". Google ei ymmärrä kuvia, joten sinun täytyy teksteillä kertoa kuvasta Googlelle, näin näyt paremmin hakukoneissa. Optimoi kuvat myös nopeutta varten. Voit käyttää työkalua kuten TinyPNG pienentämään kuvien kokoa, joka parantaa sivustosi latausnopeutta. Toinen tapa pienentää kuvan kokoa ja lisätä latausnopeutta on pienentää kuvan leveyttä ja korkeutta ilman, että niiden laatu kärsii. Jos sivustollasi on kuva joka on asetettu näkymään määreillä 1980x1080 on aivan turhaa pitää siinä kuvaa, jonka koko on 4000x4000. Voit muuttaa kuvan kokoa esimerkiksi Photoshopilla tai Windowsin omalla kuva sovelluksella.
Viimeinen vinkki verkkosivuston näkyvyyden parantamiseen on sivuston liikenteen salaaminen. Jos sinulla on vanhat sivut voi olla hyvinkin mahdollista, että sinulla ei ole salausta sivuillasi. Salauksen huomaat siitä, että sivuston yläpalkissa verkko-osoitteen vieressä on lukon kuva. Salaus siis tekee sivustostasi turvallisemman käyttää. Suurin osa hosting palveluista tarjoaa salauksen ilmaiseksi, joten jos sivustollasi ei ole salausta saat sen todennäköisesti ilmaiseksi hosting tarjoajaltasi. Pienen vaivan jälkeen salauksen saa sivustoille ja kävijämäärät voi kasvaa huomattavasti muutaman kuukauden jälkeen. Sivuston suojaaminen on nykyään standardi verkkosivun rakentamisessa, mutta jos sinulla on useita vuosia sitten tehdyt sivut voi olla hyvin mahdollista, että sivuilla salausta ei ole. Tarkista salauksen tilanne ja ota ehdottomasti salaus käyttöön jos sinulla sitä ei vielä ole.