Miten rakennetaan menestyvä verkkosivu startup-yritykselle

Verkkosivut startup-yritykselle on yksi tärkeimmistä markkinoinnin menetelmistä. Verkkosivut on helpoin tapa opettaa mahdollisia asiakkaita tulevasta tuotteesta tai palvelusta. Jos startup-yrityksellä ei ole vielä valmista palvelua tai tuotetta on verkkosivut myös hyvä tapa luoda tarinaa yrityksestä ja sen kehityksestä. Tämä voi helpottaa esimerkiksi rahoituksen saamisessa. Hyvät verkkosivut konvertoi kävijät asiakkaaksi ja luovat luottamusta. Luottaisitko sinä rahasi startup-yritykseen jolla ei olisi edes verkkosivuja?

Miten rakennetaan menestyvä verkkosivu startup-yritykselle
27.3.2023 11:00

Verkkosivuilla on 50 millisekuntia aikaa tavoittaa asiakas

Jotta voidaan rakentaa menestyvä verkkosivu, täytyy myös ymmärtää miksi. 50 millisekuntia on aika miten pitkään ihmisellä kestää luoda mielipide verkkosivuista, jos mielipide ei ole hyvä kävijä ei myöskään jää verkkosivuille. Ensivaikutelma on erittäin tärkeää myös tässä tapauksessa. 57 % internetin käyttäjistä ei suosittele yritystä, jolla on heikosti suunnitellut sivut puhelimelle. 47 % käyttäjistä odottaa maksimissaan 2 sekuntia nettisivujen lataamista. 75 % kuluttajista myöntää arvostelevansa yrityksen luotettavuutta verkkosivun perusteella. Voidaan vain kuvitella miten paljon rahaa jätetään pöydälle, kun näitä asioita ei huomioi.

Miten rakentaa menestyvät verkkosivut startup yritykselle?

Tähän ei ole yhtä eikä helppoa vastausta, mutta näitä ohjeita noudattamalla on verkkosivustollasi hyvä aihio menestyä. Käydään verkkosivuston tärkein sivusto eli etusivu läpi, mitä siellä pitäisi vähintään olla ja miten saada kävijä tekemään juuri sitä mitä haluat. Loin esimerkkiä varten startup-yrityksen, jonka etusivun rakensin voit katsoa etusivua täältä. Käydään verkkosivujen etusivu läpi osa osalta.

Menestyvät verkkosivut tarvitsevat myös nämä perusasiat mitä en käy tässä läpi sen enempää.

  1. Responsiivisuus: Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkosivuja voi käyttää jokaisella näyttökoolla. Eli esimerkiksi voit käyttää sivuja puhelimella, tabletilla ja läppärillä. Jos haluat testata sivustosi responsiivisuutta mobiililaitteella kokeile Googlen mobile friendly testiä.
  2. Nopeus: Nopeus on tärkeää monestakin syystä. Ensinäkin eihän kukaan halua mennä sivustolle missä sivujen vaihtuminen kestää useita sekunteja. Hitaus karkottaa kävijöitä varsinkin nykyajan maailmassa missä kaikki tapahtuu super nopeasti. Voit käydä lukemassa enemmän miten sivuston nopeutta voi parantaa blogissani "5 tärkeintä tekijää verkkosivuston nopeudelle". Verkkosivuston nopeuden mittaamisessa kannattaa käyttää Googlen omaa sovellusta PageSpeed Insights.
  3. Hakukoneoptimointi: Yksi tärkeimmistä mittareista verkkosivun menestykselle on varmasti kävijämäärä. Kävijämäärää voi kehittää hakukoneoptimoinnilla, joka on myös yksi parhaimmista markkinointi tavoista. Jos et vielä tee sivuillesi hakukoneoptimointia kannattaa harkita sen tekemistä. Tiesitkö, että hakukoneoptimoinnissa on yksi parhaimmista "ROI" eli return on investment, tämä tarkoittaa siis sitä, miten paljon se tuottaa rahaa jokaista käytettyä euroa kohden.
  4. Laadukas sisältö: Sisältö on kuningas. Sisältö eli tekstit ja media on erittäin tärkeää aina ja ikuisesti. Suuri osa esimerkiksi hakukonenäkyvyydestäkin määrää sisältö ja sen laatu sekä määrä. Muista aina tehdä ennen kaikkea laadukasta sisältöä.

Verkkosivuston etusivu on ensimmäinen ja tärkein osa menestykseen

Suosittelen pitämään startup-yrityksesi verkkosivut hyvin simppelinä ja minimalistisena, jotta kävijä voi keskittyä tuotteeseesi tai palveluusi. Käydään kuvan kohdat 1-4 läpi miksi ja mitä pitäisi ottaa huomioon etusivun ensimmäisessä osiossa.

  1. Selkeä ydinviesti, jotta kävijä tietää heti mistä on kyse ja mitä tarjoat hänelle. Tämä on teksti minkä suurin osa kävijöistä lukee ensimmäisenä, joten sen myöskin pitäisi saada kävijä innostumaan ja lukemaan lisää.
  2. "Call to action" eli kehotus toimintaan. Tämä on verkkosivustosi pää tarkoitus. Mitä haluat saada aikaan? Haluatko, että kävijä varaa kalenteriajan, tekee käyttäjän tai ostaa tuotteen. Kävijää täytyy aina kehottaa toimimaan tietyllä tavalla, muuten hän ei tiedä mitä tehdä seuraavaksi. Olkoon se mitä vain, mutta aina verkkosivustolla pitäisi olla ohjeet mitä tehdä seuraavaksi.
  3. Esittele tuotetta tai palvelua. Heti etusivun ensimmäisessä osiossa on hyvä paikka esitellä tuotetta tai palvelua mitä tarjoat. Tämä rakentaa paremmin kuvaa siitä, mitä kävijä voi odottaa, kun esimerkiksi ottaa yhteyttä tai jatkaa etusivun tutkimista. Kuvien kannattaa olla korkealaatuisia, mutta myös tiedostomuodossa kuten webp, jotta se ei ole liian raskas ladattavaksi, kuten aikaisemmin mainitsin kävijä ei jää odottelemaan sivuston lataamista.
  4. Tämä ei ole niinkään tärkeä osa sivustoa, mutta pikemminkin vinkki. Jos haluat, että kävijä käyttää lisää aikaa tutkimiseen ja rullaa etusivuasi alaspäin voit tehdä sen näin. Kun laitamme seuraavan osion osittain näkyviin ja esimerkiksi käytämme eri pohjaväriä tulee ihmiselle halu liikkua sivustolla alaspäin.

Esittele tuotetta ja ihmisiä niiden takana

Seuraavassa osiossa kerrot enemmän palvelustasi tai tuotteestasi. 3 tärkeintä asiaa riittää ja niistä pieni kuvaus. Eli tässä pitäisi ajatella mitä arvoa asiakas saa tuotteesta tai palvelusta. Tässäkin tapauksessa kannattaa pitää otsikko selkeänä. Suurin osa kävijöistä lukee vain otsikot, joten kannattaa selkeästi kertoa tuotteen tuoma arvo otsikossa. Käyttämällä pieniä kuvia tekstistä tulee helpommin ymmärrettävää ja luettavampaa.

Ihminen uskoo tuotteeseen tai palveluun enemmän jos se on toiminut jollakin toisella. Jos sinulla on palvelulla tai tuotteella käyttäjiä kannattaa ottaa talteen heiltä palautetta. Tämä luo paljon uskottavuutta brändille ja lisää asiakkaita. Ihminen myös tykkää nähdä muita ihmisiä ja ostaa ihmisiltä, joten näytä oikeita ihmisiä ja kasvoja aina kun voit. Esimerkiksi voit myös referenssien lisäksi esitellä tiimiäsi ja heidän ominaisuuksia. Ihmisyys on tärkeää brändin rakentamisessa.

Tuota arvoa kävijöille vaikka he eivät osta mitään

Blogien kirjoittaminen on yksi tavoista tuottaa arvoa yritykselle ja sen kävijöille. Blogien kannattaa aina olla informatiivisiä ja tarkoituksena on aina auttaa lukijaa, jossakin asiassa. Älä siis myy mitään blogissa vaan kirjoita sitä siksi, että haluat auttaa. Sen sanottua blogi kasvattaa hyvin liiketoimintaa ja näkyvyyttä. Blogit on yksi asioista mitä jaetaan paljon medioissa, joten jos kirjoitat hyvää, luotettavaa ja avuliasta blogia sitä jaetaan ja saat näkyvyyttä yrityksellesi. Kun blogissasi on kävijöitä voit aloittaa myös kertomaan yrityksestäsi enemmän ja tiedottamaan tärkeistä asioista.

Vastaa kysymyksiin ennen kuin niitä kysytään

Usein kysytyt kysymyksen osio on erittäin hyvä tapa vastata kysymyksiin mitä asiakkailla voisi olla tuotteestasi tai palvelustasi. Tämä säästää myös sinun aikaa, sillä jos asiakas ei saa tietoa sivuiltasi saattaa hän ottaa sinuun suoraan yhteyttä. Tärkein asia kuitenkin on palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja antaa vastauksia jo askartaviin asioihin. Tämän osion olemassa olo voi myös tuoda lisää asiakkaita ja lisätä konversiota. Monestihan myynti tilanteessa tulee vastaan väittämiä ja syitä miksi ei voida jatkaa ostoon. Tämä osio voi vastata jo näihin väittämiin ja saada kävijän tekemään ostopäätöksen.

Manipuloi käyttäjiä haluttuun lopputulokseen (tai siis ohjaa niitä)

Ihminen ei tee mitään jos sille ei sano mitä tehdä. Tämä on yleensä totta. Miten monesti olet olettanut, että esimerkiksi puolisosi tekisi jonkin asian ilman, että olet maininnut asiasta hänelle? Sitten asiasta suututaan kun mitään ei tehdä ilman, että pitää sanoa. Tämä on juuri sitä mitä tapahtuu verkkosivuillasi käyvillä mahdollisilla asiakkaillasi. Eivät ne ota sinuun yhteyttä jos et sano "ota minuun yhteyttä". Muista ohjata kävijöitä haluttuun tulokseen. Todennäköisesti kävijä etsii juuri sitä mitä haluat heidän tekevän, joten autat asiakasta löytämään asian helpommin.

Lisää luettavaa

Painamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt evästeiden tallentamisen laitteeseesi, jotta voimme parantaa sivuston navigointia, analysoida sivuston käyttöä ja tukea markkinointitoimiamme. Katso lisätietoja tietosuojakäytännöstämme.