Verkkosivuston suunnittelu: 6 vinkkiä käyttäjäystävälliseen ja visuaalisesti houkuttelevaan sivustoon

Suunnittelu on tärkeimpiä asioita, jotta voidaan tehdä hyvät ja konvertoivat verkkosivut. Suunnittelu vaiheessa täytyy jo ajatella sivuston käyttäjiä. Käyttäjäystävälliset ja visuaalisesti miellyttävät sivustot varmistavat, että arvokas asiakkaasi myös palaa käyttämään sivuasi. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä (UI) auttaa käyttäjiä navigoimaan verkkosivustolla helposti ja saamaan etsimänsä tiedot nopeasti. Samalla visuaalisesti houkutteleva verkkosivusto voi lisätä kävijöiden viihtyvyyttä ja saada heidät viettämään enemmän aikaa verkkosivustolla. Tässä blogissa esittelemme 6 vinkkiä käyttäjäystävällisen ja visuaalisesti houkuttelevan verkkosivuston suunnitteluun.

Verkkosivuston suunnittelu
12.3.2023 14:20

1. Käyttäjälähtöinen verkkosivuston suunnittelu

Asiakas-avatarin suunnittelu hahmoja

Ennen kuin aloitat verkkosivuston graafista suunnittelua, mieti millaisia käyttäjiä sivustoasi tulee käyttämään. Suunnittele sivusto käyttäjälähtöisesti, eli huomioi käyttäjien tarpeet ja toiveet suunnittelussa.

Jos et ole vielä luonut niin luo itsellesi asiakas-avatar (asiakaspersoona) ja käy läpi miksi ja mitä käyttäjä tekee sivustollasi. Asiakas-avatar on siis yrityksesi ihanteellinen asiakas. Nämä ovat siis asiakkaita, joita juuri yrityksesi haluaa palvella. Asiakas-avatarin luomisessa luodaan yksi henkilö, jolle annetaan nimi ja vaikka myös kuvakin sekä kaikki muut tiedot. Tavoitteena on saada selkeä käsitys kenelle tuotetta tai palvelua markkinoidaan. Asiakas-avatarille voidaan miettiä arvot, pelot, käyttäytymiset jne. lista on pitkä. Mitä syvemmälle menet asiakas-avatarin luomisessa sitä kohdennetumman saat verkkosivuston suunnittelusta. Tämä pätee parhaiten varsinkin verkkosivuston tekstin suunnittelussa, kun voit ajatella kirjoittavasi tälle asiakas-avatarille.

2. Yksinkertainen verkkosivu on kaunis

Pidä verkkosivuston suunnittelu yksinkertaisena ja selkeänä. Liian monimutkaiset käyttöliittymät voivat hämmentää käyttäjiä, mikä saa heidät poistumaan verkkosivustolta nopeasti. Yksinkertaisuus voidaan ajatella myös minimalistisena, mutta suoraan tätä sillä ei tarkoiteta.

Ihmiset ovat tottuneet tiettyihin käytännöllisiin seikkoihin verkkosivuissa joita ei kannata lähteä muuttamaan. Esimerkiksi suuri osa käyttäjistä ajattelee, että verkkosivuston navigaatio on verkkosivuston ylälaidassa ja puhelimella oikealla puolella hampurilais-menu. Näitä asioita ei kannata lähteä muuttamaan ellei sillä ole joku suuri tarkoitus.

Täysi minimaalisuus ei välttämättä ole hyvä verkkosivustolle, mutta lähtökohtaisesti ei kannata täyttää käyttäjän näyttöä monilla huomioitavalla asialla. Jos käyttäjän näytöllä on liikaa asioita voi olla käyttäjän vaikea tietää mitä tehdä seuraavaksi. Tämä voi ylikuormittaa käyttäjää ja voi johtaa esimerkiksi käyttäjän poistumiseen verkkosivustolta.

3. Suunnittele verkkosivuston navigointi helpoksi

Navigoinnin tulee olla verkkosivustolla helppoa ja selkeää. Varmista, että käyttäjät löytävät etsimänsä tiedot muutamalla klikkauksella. Käytä selkeitä ja helposti ymmärrettäviä linkkitekstejä. Jos sivusto on useamman kuin kahden klikkauksen päässä voit miettiä pitäisikö sivusto tehdä löydettävämmäksi. Tämä on monella sivustolla suurena ongelmana, jotkin palvelut ovat niin monen klikkauksen päässä, että asiakas ei löydä niitä vaikka haluaisi.

Voit suunnitella helpon verkkosivuston navigoinnin tekemällä jokaiselle yrityksellesi tärkeälle asialle omat sivut. Esimerkiksi lähtökohtaisesti jokaiselle palvelulle pitäisi olla omat sivut. Jos et tee jokaiselle tarjoamallesi palvelulle omia sivuja on palvelusi vaikea löytää netistä ja jos asiakas päätyy verkkosivustollesi voi hän olla hämmentynyt jos sinulla on vain pitkä lista palveluita "palvelut" sivustolla.

4. Suunnittele verkkosivusto responsiiviseksi

Verkkosivuston responsiivinen suunnittelu eri näytöille

Varmista, että verkkosivustosi toimii moitteettomasti kaikilla laitteilla, olipa kyseessä sitten tietokone, tabletti tai matkapuhelin. Tämä on erityisen tärkeää, koska yli puolet käyttäjistä käyttää nykyään mobiililaitetta verkkosivujen selaamiseen. Selvitä onko sivustosi responsiiviset, jos eivät ole kannattaa verkkosivustosi päivittää. Voit tarkistaa sen ihan vain katsomalla verkkosivujasi omalla puhelimellasi tai testaamalla Googlen ohjelmistolla Mobile-Friendly Test.

Mobiililaitteiden verkkoselaamisen suosion takia moni suunnittelija on alkanut suunnittelemaan verkkosivuja "mobile first" periaatteella. Eli ensiksi puhelimelle sitten tabletille ja siitä tietokoneelle. Tallainen suunnittelu varmistaa mobiili käytettävyyden. Seuraavan kerran kun aloitat suunnittelemaan verkkosivustoa suosittelen aloittamaan suunnittelun mobiililaitteille ensin. Tämä onnistuu kaikilla suosituilla suunnittelutyökaluilla itse käytän responsiiviseen suunnitteluun täysin ilmaista Figmaa.

5. Verkkosivuston värit ja fontit

Verkkosivuston värit ja fontit voivat vaikuttaa käyttäjän mielialaan, viestiin ja yleiseen vaikutelmaan. Siksi on tärkeää valita huolellisesti sivuston värit ja fontit.

Värien valinta on ensiarvoisen tärkeää. Verkkosivuston värit voivat viestiä tietynlaista tunnelmaa ja mielialaa. Esimerkiksi keltaisella värillä voi olla positiivinen vaikutus ja se voi luoda iloista tunnelmaa, kun taas punainen voi viestiä voimaa tai intohimoa. On tärkeää valita värit, jotka sopivat brändin viestiin ja tyyliin.

Fonttien valinta on myös tärkeää. Fontit voivat vaikuttaa sivuston luettavuuteen ja yleiseen vaikutelmaan. Selkeä fontti, kuten Arial tai Helvetica, voi olla helpompi lukea kuin koristeellinen fontti. On myös tärkeää valita fontti, joka on yhteensopiva brändin tyylin kanssa.

Sivuston värien ja fonttien yhdistelmä voi luoda erilaisia vaikutelmia. Esimerkiksi tumma fontti vaalealla taustalla voi luoda selkeän ja modernin vaikutelman, kun taas vaalea fontti tummalla taustalla voi olla dramaattinen ja kiehtova.

Näin valitse verkkosivustolle sopivat värit ja fontit. Käytä selkeitä ja helposti luettavia fontteja. Varmista, että kontrasti on tarpeeksi suuri, jotta teksti on helppo lukea.

Värit ja fontit auttavat kävijää käymään läpi sivustosi sisältöä. Väreillä ja fonteilla voit myös ohjata kävijää sisältösi tärkeimpiin kohtiin.

6. Verkkosivuston kuvat

Kuvat ovat tärkeä osa verkkosivuston suunnittelua ja käyttäjäkokemusta. Hyvin valitut kuvat voivat tehdä sivustosta houkuttelevamman ja auttaa välittämään brändin viestiä.

Kuvien valinta on tärkeää. Kuvat voivat välittää monia erilaisia viestejä ja tunteita, joten on tärkeää valita kuvat, jotka sopivat sivuston tyyliin ja viestiin. Esimerkiksi, jos sivusto on tarkoitettu myymään terveellisiä ruokia, kuvat voivat olla raikkaita hedelmiä ja vihanneksia.

Varmista kuvien laatu. Korkealaatuiset kuvat ovat tärkeitä, jotta ne näyttävät hyviltä eri näytöillä ja laitteilla. Tämä voi auttaa sivustoa näyttämään ammattimaisemmalta ja luotettavammalta.

Mieti kuvien sijoittelua verkkosivustolle. Kuvia voidaan käyttää eri tavoin verkkosivuston suunnittelussa, kuten taustakuvina, tuotekuvina tai kuvakaruselleina. On tärkeää varmistaa, että kuvat sopivat sivuston layoutiin ja eivät hidasta sivuston latausaikaa.

Muista myös kuvien alt-tekstit. Alt-tekstit ovat tekstit, jotka näytetään, jos kuva ei lataudu tai käyttäjä käyttää lukulaitetta. Alt-tekstien avulla hakukoneet voivat myös ymmärtää, mitä kuvat kuvaavat, mikä voi auttaa parantamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä.

Kokonaisuudessaan verkkosivuston kuvat ovat tärkeä osa sivuston suunnittelua ja käyttäjäkokemusta. Kun kuvat valitaan huolella, ne voivat auttaa välittämään brändin viestiä ja parantamaan sivuston ulkonäköä. Muista myös, että todella suuri osa verkkosivustosi kävijöistä silmäilee sisältösi läpi. Kuvilla voit kertoa nopeasti ja tehokkaasti mistä on kyse sekä voit saada kävijän kiinnostumaan tuotteestasi tai palvelustasi.

Lisää luettavaa

Painamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt evästeiden tallentamisen laitteeseesi, jotta voimme parantaa sivuston navigointia, analysoida sivuston käyttöä ja tukea markkinointitoimiamme. Katso lisätietoja tietosuojakäytännöstämme.